حجت الاسلام "نجف لكزايي" در گفتگو با خبرنگار حوزوي مهر گفت : حضرت امام (ره) معتقد بود كه عالمان بايد نقش خود را در ساختن محيط پيرامون خود و جهان ايفا كنند و لازمه اين فعاليت، كنجكاوي و تلاشگري، آشنايي با تحولات سياسي، احاطه به دانش هاي مختلف، تحمل نقد و پاسخگويي منطقي به شبهات، آشنايي با ابزارها و روش هاي روز آمد، زمان شناسي مناسب و از همه مهمتر حفظ اصول و تكيه بر مباني در چهارچوب روش درست و حركت به نحو متعادل و به دور از عوام زدگي و شتاب زدگي است تا روحانيت بتواند محيط پيرامون خود، جهان اسلام و دنيا را در اين چهارچوب بسازد و با شناخت كامل از وضع موجود بتواند به سوي وضع مطلوب حركت كند.
وي افزود: با توجه به اين مباحث در رابطه با روشنفكري ديني و به تبع آن روشنفكري حوزوي از ديدگاه امام خميني (ره) در چند محور مي توان سخن گفت: ايشان با توجه به نقش علماي ديني در رهبري جهان اسلام اهتمام خاص به اصلاح وضع حوزه ها داشتند. حضرت امام (ره) در كتاب ولايت فقيه با تاكيد بر فقه جواهري و بنيان هاي مستحكم آن تصريح كرده اند كه "حوزه هاي علميه نبايد تنها به فقه بپردازند و دين بايد با تمام جامعيت آن مورد توجه قرار گيرد". ايشان در دوران انقلاب اسلامي نيز بارها بر پيشرفت و روزآمدي حوزه ها تاكيد كرده و بيان مي كردند حوزه هاي علميه نه تنها بايد پيش بيني آينده را بكنند بلكه در اين پيش بيني بايد بسيار جلوتر از ديگران باشند.
مدير انجمن مطالعات سياسي حوزه علميه قم افزود: ايشان در روزهاي آخر عمر خود نيز در پيامي به روحانيت گفتند: "علوم مصطلح حوزوي براي اجتهاد كافي نيست و روحانيون نه تنها بايد وضع سياسي، اقتصادي و اجتماعي جهان را بشناسند بلكه آشنايي با چهره هاي سياسي نيز لازم است به طوري كه روحانيت بتواند حتي در يك حكومت غيرديني نيز رهبري را بر عهده بگيرد".
وي افزود: يكي ديگر از ويژگي هاي روشنفكري حوزوي از ديدگاه امام خميني (ره) ضرورت روش مند كردن علوم اسلامي در كنار استفاده از منابع غني فقهي و حوزوي مانند كتاب صاحب جواهر است اما اين استفاده نافي روش مند كردن علوم حوزوي نيست، ضرورت برنامه ريزي و سازماندهي نظام حوزه، پشتكار طلاب و روحانيون در در تحصيل علوم در شاخه هاي مختلف حوزوي و غير حوزوي با هدف پاسخگويي به نيازهاي علمي جهان اسلام در مرحله اول و دنيا در مرحله ديگر است. در آثار حضرت امام ضرورت آشنايي با اين علوم همراه با ذكر نام بوده كه علم سياست از آن جمله است.
اين استاد حوزه ودانشگاه گفت : با حركت هايي كه با شروع انقلاب اسلامي آغاز شد، روشنفكران حوزوي نشان دادند كه نمي خواهند، تماشاگر باشند و با شناخت درست از وضع موجود، حركت به وضع مطلوب را با ايجاد حكومت اسلامي آغاز كردند. با تشكيل انقلاب اسلامي توسط امام خميني (ره) نقطه تاسيس جريان روشنفكري حوزوي آغاز شد ولي اين جريان در طول حيات خود، از دو سو مورد هجوم قرار گرفت. از يك سو جريان متحجر با اين بهانه كه سياست در عصر غيبت ، دين را آلوده مي كند، با اين جريان به جدال پرداختند و از سوي ديگر روشنفكران غرب زده با اين بهانه كه دين توانايي اداره جامعه در عصر حاضر را ندارند به اين گروه حمله برده اند، به طوري كه اين مباحث نزاع هاي تندي را ميان اين دو گروه در مباحثي مانند تعامل دين و سياست ايجاد كرده است.
نظر شما